vrijdag 18 oktober 2013

Sokken breien is hip

Mijn linkervoet, kleurig in de lak (klein dochter) en het boord even over de voet gepast, een fotootje gemaakt en klaar voor op de (Flyer) Sokken Workshop  die ik geef in het Wijkcentrum.

8 Dames gingen in de weer met de 5 sokkennaalden en zaten met rode wangetjes te breien en ik had een hittegolf om iedereen op weg te helpen.

Eerst de maat en het aantal steken losjes opzetten, kijken of er geen verdraaiing in de opzet zit, tussen de naalden goed aansluiten....

Tja en dan onder grote hilariteit de verkeerde naald er uit trekken of niet met een lege naald beginnen, dat hebben we allemaal wel eens gehad. toch?

Ondertussen uitgelegd hoeveel steken de grote hiel, gewoon een recht lapje en hoeveel toeren er gebreid moeten worden naar gelang de maat.  Dat was het huiswerk waar iedereen mee thuis aan de slag ging.

Ze vonden het allemaal erg leuk en over 14 dagen beginnen we met de kleine hiel.




  



9 opmerkingen:

  1. Oh, wat leuk Roos, dat jij een workshop sokken breien geeft! Sokken breien is ook zo leuk om te doen. Veel plezier toegewenst met de breiende dames :)

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sokken breien is gewoon leuk en als je weet hoe het moet is het een appeltje eitje, dan kan je het jezelf moeilijk maken met een ingewikkeld patroon. Het samen breien is heel gezellig en iedereen geniet van de uitwisselingen, groetjes Roos.

      Verwijderen
  2. Geweldig Roos. Je bent inmiddels een echte sokkenbreideskundige...
    Die workshops zullen je vast veel voldoening geven!
    Mijn eerste sok voor mezelf heb ik vanmiddag opgezet...

    groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben zo benieuwd wat voor patroon je gaat maken misschien uit je pronkrollen??? Er zijn zoveel mooie sokkenwolletjes dat het moeilijk kiezen word, succes en laat gauw wat zien, groetjes Roos.

      Verwijderen
  3. Wat een verrassing! Het was al zo stil bij jou. Je hebt natuurlijk zitten broeden op deze uitdaging. Leuk hoor dat er nieuwe sokken breisters bij komen. Wens je heel veel succes en plezier en ik hoop dat je over 14 dagen meer kunt laten zien.
    Groet, Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Willemien dat vroeg wat voorbereidingen, het uitschrijven van een basispatroon en je moet ook wat kunnen laten zien.
      Ik lees altijd met veel plezier jouw berichten met de uitstapjes en weefwerken, succes groetjes Roos.

      Verwijderen
  4. Dat is gezellig en leuk. De verwarming hoeft in ieder geval niet hoog te staan met al die rode wangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Willy het zijn gewoon flatgebouwen die schepen die je laat zien met een eigen balkonnetje, ongelooflijk toch. Je maakt mooie foto's en ik ben ook gek op serviezen al kan ik me daar wel bij inhouden en alleen maar kijken. Dat heb ik niet zo met wolletjes, je hebt maar 100 gram nodig voor een paar sokken en dan is de verleiding groot. Wat me ook altijd boeit zijn de handwerken van andere landen, groetjes Roos.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk sokken breien, daar hoor je bijna niet meer van.
    En deze zijn schattig zo met de meegebreide kraaltjes, wat een super goed idee.
    Mijn moeder heeft al heel haar leven sokken gebreid, ze is nu 92 en wist de kleine hiel niet meer. met wat gepuzzel (het was bij mij ook al heel lang geleden) kwam het weer naar boven hoe het moest, zij blij, kon ze weer verder met de sokken voor een achterkleinkind.

    BeantwoordenVerwijderen