zondag 10 maart 2013

Boven op mijn verlanglijstje staat een Lace sjaal breien met Lelietjes der Dalen.

In de wol mand vond ik een bolletje  witte mohair en bovenaan mijn verlanglijstje stond een Lace sjaal breien en het patroon van de Lelietjes van Dalen stond in een oude Burda.

Aan de slag, 4 maal het patroontje, 96 steken opzetten met naalden nr.3 en breien maar.
Nou ik kwam niet verder dan de derde naald, het stekenaantal klopte niet en zoals bekent mohair laat zich moeilijk uit halen.

Ik zal toch eerst huiswerk vooraf moeten doen dus de breirol op gezocht en met een wit katoentje opnieuw beginnen.(als proeflapje)
Het patroon bestaat uit allemaal symbolen en voordat je het door hebt zit je bij een regel hoger of lager te kijken en gaat het weer allemaal mis.
In het begin heb ik elke naald wel 2 keer moeten breien omdat het aantal steken op de naald verschillen in het patroon.
Maar dan kan ik het toch niet goed hebben dat het me niet lukt en ik hou wel van een beetje puzzelen.
De symbolen over geschreven zodat ik ze beter kan lezen en een strookje papier als liniaal  weer op nieuw aan de slag.

Het lukt ik ben nu aan naald 19 en het patroon bestaat uit 47 naalden,oef nog heel wat te gaan....

Maar dan de volgende stap, voor een sjaal van mooie dunne witte wol (geen mohair) en toch wel 4 patroondelen naast elkaar, over de lengte hebben we het nog niet en ik brei hartstikke langzaam krijg ik die ooit af ???

Dat is dan voor mezelf ook een verrassing of de breirol heeft er een patroontje bij en ga ik toch ook de uitdaging aan met de lelietjes sjaal die ik zo mooi vind.

Bij http://bridgetsbrei.blogspot.nl/ vind je de prachtigste kanten sjaals en ik verbaas me er over hoe snel er gebreid wordt.






13 opmerkingen:

  1. O, Roos, wat mooi, maar ook wel een beetje moeilijk. Ik heb wel de ervaring dat het je steeds beter lukt... doorzetten is natuurlijk het mooiste, maar het moet geen obsessie worden. Dan maar een gemakkelijker patroon.
    Ik wens je veel wijsheid toe en in ieder geval brei je die 47 naalden vast wel en dan neem je een beslissing.

    Een fijne dag en groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja Willemien die 47 naalden doe ik zeker en daarna kijk ik of ik het echt leuk vind. Jij ook een fijne Zondag en groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Over uitdagingen gesproken ;) Ik kan me goed voorstellen dat je als een blok voor dit patroon bent gevallen, het is prachtig!! Succes, en meestal gaat het de tweede keer makkelijker!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat ziet er prachtig uit, maar o zo ingewikkeld! Veel succes, het gaat je vast goed lukken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig patroon, Roos! Het is wel een lastig patroon denk ik. Ik gebruik zelf altijd een toerenteller en zorg ervoor dat ik altijd een naald uitbrei als ik met iets ingewikkels bezig ben en eindig dan altijd met een heengaande toer, zodat de eerste toer wat gemakkelijker te breien is al ik weer begin :)
    Veel succes met de sjaal.

    Fijne avond nog en een lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  6. jaaa...prachtig inderdaad! idd een uitdaging maar het resultaat is het zeker waard. En anders een mooi stukje op je breirol. Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goed dat je niet meteen de moed hebt opgegeven en aan het puzzelen bent geslagen. Het gaat je nu vast en zeker lukken. Het is een prachtig patroon.
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooie dingen maak je! Ik ben meteen volger geworden en het kantbreien of ajour gaat je echt lukken, het codewoord is geduld! :-)
    groet, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dankjewel Tineke en je hebt gelijk, geduld en plezier hebben in wat je doet,groetjes Roos.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Misschien een bruikbre tip: geleerd van mijn mama; kopieer het patroon en streep de regel weg als je hem gehad hebt. Ik ben heel benieuwd hoe het je verder vergaat, houd ons op de hoogte!!Succes van Jolanda.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een ontzettend mooi patroon! Ben er helemaal weg van.
    In welke Burda staat het? En in welk jaar? Wie weet kan ik het nog ergens vinden.

    groetjes, Gera

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Gera,het is de Burda Brei-leerboek van 1983.
      Ik heb helaas geen printer en kan het niet copiëren.
      Het is wel een prachtig patroon maar ik vergis me zoveel met het tellen dat ik het even terzijde heb gelegd, groetjes Roos.

      Verwijderen
  12. Hoi Roos, Dankjewel!!
    Ik ga op zoek. Ben er helemaal weg van.
    Het ziet er ook uit als een 'heel-veel-tellen-en-vergissen-patroon' :-). Maar ik hou wel van zo'n uitdaging.

    groet, Gera

    BeantwoordenVerwijderen