zondag 3 juli 2011

Haken aan de Lace Sjaal in de trein.

Met de trein, voor een paar dagen naar  mijn oude moedertje (bijna 89 jr.) in Deventer, mijn geboortestad . Haken in de trein gaat prima, als je bij de hals begint dan worden de driehoek randen steeds langer maar ik kan lekker doorhaken want de reis duurt 1 1/2 uur.

Deventer heeft een mooie oude binnenstad met leuke straatjes en zo liep ik een rondje Centrum tot ik bij de Bergkerk uitkwam en een paar foto's maakten. Er is een legende die beschrijft hoe tot de bouw van de Bergkerk zou zijn gekomen. Twee Deventer zussen, Martha en Beatrix, waren onder de indruk van een ridder die in Deventer was gekomen. Zij streden beide om de gunst van deze man. Beatrix trouwde uiteindelijk met de ridder, terwijl ze Martha alleen achterliet. Martha liet daarop de kerk met de twee torens bouwen, de een iets hoger dan de ander, aangezien beide zusters ook in lengte verschilden. Dit zou het vermeende verschil in hoogte tussen de beide westtorens verklaren.



"Ter nagedachtenis aan de liefde van mijn zuster en mij, wil ik van mijn geld een kerk doen bouwen op den berg. Twee torens zullen erop worden gebouwd, de een iets groter dan de ander, twee kinderen van één vader gelijk, en onafscheidelijk. Zoo zal eeuwig blijven de gedachte aan onze liefde en na onzen dood althans zullen er twee zusters zijn, die elkaar niet verlaten."

3 opmerkingen:

  1. Haken in de trein gaat prima; heb ik tijdens de reis naar Almelo (3,5 uur) ook gedaan. Ja, Deventer, daar ben ik van de winter ook geweest en ik ga er beslist nog eens naar toe, een erg lief stadje. Veel plezier daar met je moeder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk verhaal. Het geeft altijd een speciaal gevoel om door je geboortestad te wandelen.. zoveel herinneringen krijg je dan...Wat fijn dat je dan een paar dagen bij je moeder kan zijn.. 89 jaar is al een hele leeftijd. Ik geloof niet dat ik ooit in Deventer ben geweest, maar het lijkt me een leuke stad om eens door heen te wandelen. Ik weet zeker dat ik me dan jouw verhaal over de torens zal herinneren.

    groetjes - Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk, haken in de trein, Ik neem ook altijd een haakwerkje mee ergens naar toe. Maar ik zie eigenlijk nooit iemand die dat ook doet! Toch zijn ze er wel!

    BeantwoordenVerwijderen